کلیسای نوتردام پاریس

کلیسای نوتردام پاریس

پاریس به عنوان پایتخت فرانسه و یکی از توریستی ترین شهرهای جهان و اروپا محسوب می شود. پاریس دارای تاریخ غنی و جاذبه های هنری، تاریخی و فرهنگی فراوانی است. یکی از این جاذبه های گردشگری، کلیسای نوتردام پاریس است. کلیسای نوتردام با سالانه 12،000،000 بازدید کننده، یکی از پربازدیدترین جاذبه های شهر پاریس محسوب می شود.

معنای لغوی کلیسای نوتردام پاریس پاریس، بانوی ما از پاریس است. این بنا که یک کلیساهای کاتولیک است در منطقه 4 پاریس واقع شده است. کلیسای نوتردام پاریس یکی از بهترین نمونه های معماری گوتیک فرانسه است. تزئینات و جزئیات نما، شیشه های رنگی، استفاده از اشکال طبیعی برگرفته شده از معماری سبک رومانسک است. کلیسای نوتردام پاریس در ابعاد 128 در 48 متر ساخته شده است و دارای 2 برج به ارتفاع 69 متر است.

[caption id="attachment_395" align="aligncenter" width="780"]کلیسای نوتردام پاریس کلیسای نوتردام پاریس[/caption]

مکان قرارگیری کلیسا

زمینی که کلیسای نوتردام پاریس در آن ساخته شده است، در دوران روم باستان متعلق به یک معبد بت پرستی بوده است. پس از آن یک باسیلیکا (کلیساهای اولیه) به نام سنت اتین بین قرن های چهارم تا هفتم ساخته شد. آن کلیسا حدودا در فاصله 40 متری کلیسای حال حاضر نوتردام قرار داشت و از نظر ابعاد و اندازه تقریبا نصف کلیسای نوتردام پاریس بود.

تاریخچه ساخت کلیسا

در قرن 12 میلادی، لویی هفتم پادشاه فرانسه به منظور معرفی پاریس به عنوان پایتخت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی فرانسه، دستور به ساخت بناهای مهم داد. بر اساس این دستور، اسقف اعظم در آن دوران باسیلیکای سنت اتین را خراب کرد و شروع به ساخت کلیسای نوتردام پاریس نمود. شروع ساخت کلیسای نوتردام پاریس به سال 1160 میلادی باز می گردد و اتمام اولیه آن یک قرن طول کشید. ساخت این کلیسا در سال 1260 تقریبا تکمیل شد اما اتمام نهایی آن به سال 1345 کشیده شد. هر چند که در قرن های بعد اصلاحاتی در آن صورت گرفت.

کلیسای نوتردام در جریان انقلاب فرانسه در دهه آخر قرن 18، مورد حمله قرار گرفت و نقاشی های داخلی آن آسیب دید. پس از انتشار رمان مشهور «گوژپشت نتردام» که توسط «ویکتور هوگو»، (نویسنده و شاعر مشهور فرانسه) نوشته شده بود، مردم برای بازسازی کلیسای نوتردام اقدام کردند. پروژه بازسازی به سرپرستی یوجین ویولت له دوک در سال 1845 شروع شد و حدود 25 سال طول کشید. نمای کلیسای نوتردام پاریس در سال 1963 کاملا پاک شد تا ظاهر زیبایی که دارد دوباره پدیدار شود. در سال های 1991 تا 2000 نیز بار دیگر این تمیز کاری انجام شد.

برج های کلیسا

کلیسای نوتردام پاریس 2 برج اصلی دارد که 69 متر بلندی دارند. این برج ها، بلندترین المان های شهر پاریس تا زمان ساخت برج ایفل در سال 1989 بودند. این برج ها آخرین قطعات کلیسا بودند که ساخته شدند. دسترسی به برج شمالی از طریق راه پله ای است که 387 پله دارد. در مسیر بالا رفتن نقطه مکثی به عنوان یک سالن وجود دارد که با شیشه های رنگی پوشانده شده است و نقاشی های قدیمی در آن مشاهده می شود.

[caption id="attachment_396" align="aligncenter" width="780"]برج های کلیسا برج های کلیسا[/caption]

زنگ ها

در برج جنوبی 10 زنگ کلیسای نوتردام پاریس واقع شده است. بزرگ ترین  این زنگ ها که به امانوئل نامگذاری شده است 13 تن وزن دارد و در سال 1681 جایگذاری شده است. این زنگ برای یادآوری ساعات روزانه و در مناسبت های مختلفی به صدا در می آید. تا همین اواخر زنگ هایی که قدمت آنها به قرن 19 باز می گشت در برج شمالی مستقر بودند. اما بعد از پی بردن به امکان تخریب ساختمان بر اثر قدرت ارتعاش زنگ ها، آن ها را حذف کردند. یک مخزن آب نیز بین 2 برج پنهان شده است که در صورت ایجاد حریق به سرعت مورد استفاده قرار می گیرد.

پنجره ها

پنجره های بسیار زیبای این کلیسا از شیشه های نقاشی شده و رنگی ساخته شده اند. این پنجره ها از تعداد زیادی شیشه رنگی که کنار هم قرار گرفته اند ساخته شده است و اشکالی را تشکیل داده اند. تمامی شیشه ها که هم اکنون در کلیسای نوتردام پاریس دیده می شود، بازسازی شده اند و هیچ کدام از آنها مربوط به دوره اولیه نیست.

[caption id="attachment_397" align="aligncenter" width="780"]پنجره ها پنجره ها[/caption]

مجسمه ها

از ویژگی های با اهمیت کلیسای نوتردام پاریس، مجسمه هایی است که در نمای این بنا ساخته شده اند و به نمایش درآمده اند. مجسمه های ساخته شده در نمای کلیسا به منظور اثربخشی بهتر و بیشتر نقاشی و طلاکاری شده بود. مجسمه های بسیاری از داستان های کتاب مقدس در نمای این کلیسا ساخته شد و به نمایش درآمد. از جمله آنها می توان مجسمه مریم مقدس، مجسمه شبانان و صحنه آخرین قضاوت را نام برد. همچنین، همانند سایر کلیساها و بناهای گوتیک، در نمای این کلیسا از مجسمه ها و نقش های افسانه ای و ترسناک استفاده شد. به عنوان مثال مجسمه کیمر که موجودی است با سر بز و بدن شیر و مجسمه استریژ که حیوانی به شکل جغد یا یک خفاش است که از گوشت انسان تغذیه می کند را می توان مشاهده نمود.

[caption id="attachment_398" align="aligncenter" width="780"]مجسمه ها مجسمه ها[/caption]

اتفاقات مهم

کلیسای نوتردام پاریس بعد از ساخته شدن، تبدیل به یکی از کانون های اتفاقات مهم در فرانسه شد. بسیاری از اتفاقات تاریخی در این بنا حادث گشته اند. از اتفاقات تاریخی که در این کلیسا اتفاق افتاده می توان به تاجگذاری هنری ششم پادشاه انگلستان در طول جنگ صد ساله اشاره کرد. کلیسای نوتردام پاریس متعلق به دولت فرانسه است و کلیسای کاتولیک حاکمیت مذهبی آن را بر عهده دارد.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای فرانسه ، وقت سفارت فرانسه ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱