مرکز پمپیدو پاریس

مرکز پمپیدو پاریس

در این مقاله قصد داریم به ارائه اطلاعاتی در مورد مرکز پمپیدو پاریس بپردازیم اگر به دنبال این هستید که به پاریس سفر کنید و از مرکز پمپیدو پاریس بازدید کنید در این مقاله همراه ما باشید. مرکز پمپیدو پاریس در بین جاذبه های دیدنی پاریس از جاذبه های مهم محسوب می شود و در بین پنج جاذبه اول این شهر قرار دارد. مرکز پمپیدو پاریس دارای معماری ویژه ای است که آن را از بسیاری از بناهای فرهنگی متمایز کرده است. اگر به پاریس سفر می کنید حتما از مرکز پمپیدو پاریس بازدید کنید.

مرکز پمپیدو پاریس که نام کامل آن مرکز فرهنگی ژرژ پمپیدو (Centre Georges-Pompidou) است یک موسسه هنری و فرهنگی در پاریس است که در سال 1977 بنا شده است، نام این مرکز فرهنگی از نام رئیس جمهور وقت فرانسه ژرژ پمپیدو گرفته شده است که ساخت آن به دستور وی بوده است. مرکز پمپیدو پاریس به عنوان بزرگترین گالری موزه هنر مدرن در دنیا محسوب می شود. مرکز پمپیدو پاریس دارای بخش های مختلفی از جمله اداره توسعه فرهنگی، موزه و طراحی صنعتی است. در این مکان همیشه نمایشگاه های هنری و فرهنگی برپا می شود. از دیگر ارگان مهم این مرکز می توانیم به کتابخانه عمومی آن اشاره کنیم. مرکز پمپیدو پاریس به عنوان یک مرجع پژوهشی نیز می باشد که مورد استفاده بسیاری از پژوهشگران قرار گرفته است.

[caption id="attachment_427" align="aligncenter" width="780"]مرکز پمپیدو پاریس مرکز پمپیدو پاریس[/caption]

تاریخچه مرکز پمپیدو پاریس

پیش از این که مرکز پمپیدو پاریس ساخته شود در سال 1963 ابتدا طبق پیشنهاد جولین کین مدیر کتابخانه ملی فرانسه قرار بود که در مرکز پاریس کتابخانه بسیار بزرگ جهت استفاده عموم مردم دایر شود. این پیشنهاد پس از بررسی های انجام شده به تصویب رسید و تحقیقات لازم در مورد آن انجام گرفت. تحقیقات برای ساخت کتابخانه عمومی چند سال طول کشید و پس از مشورت با رئیس جمهور وقت فرانسه مقرر شد که این مرکز بزرگ تنها کتابخانه عمومی نباشد بلکه استفاده از آن گسترده باشد. طبق پیشنهاد ژرژ پمپیدو این مرکز، مرکزی با کاربرد چند منظوره باید ساخته می شد که هم به عنوان یک کتابخانه بزرگ و هم به عنوان مرکزی هنری به حساب می آمد.

ژرژ پمپیدو رئیس جمهور وقت پس از آن که طرح تکمیلی و پیشنهادی وی به تصویب رسید برای طراحی مرکز هنری و فرهنگی یک مسابقه ترتیب داد و بر اساس آن از جوانان معمار درخواست شد که در این مسابقه شرکت کنند و برای طراحی مرکز طرح ها و ایده های خود را ارائه دهند.

نزدیک به هفتصد معمار جویای نام در این مسابقه حضور داشتند و در نهایت طرح دو جوان به نام های ریچارد راجرز و رنزو پیانو پذیرفته شدند. این دو جوان با این که تازه کار بودند ولی طرح مدرن و بسیار عجیبی داشتند. در حال حاضر این دو شخص به افراد مشهوری تبدیل شده اند. در نهایت ساخت مرکز پمپیدو پاریس در سال 1977 به پایان رسید و افتتاح آن نیز توسط رئیس جمهور وقت فرانسه والری ژیسکار دستن انجام گرفت، ژرژ پمپیدو در این تاریخ زنده نبود.

[caption id="attachment_428" align="aligncenter" width="780"]تاریخچه مرکز پمپیدو پاریس تاریخچه مرکز پمپیدو پاریس[/caption]

معماری مرکز پمپیدو پاریس

معماری مرکز پمپیدو پاریس بسیار منحصر به فرد است، طراحان این بنا اصرار داشتند که به جای طرح های تکراری قدیمی از طراحی مدرن در ساخت مرکز پمپیدو پاریس استفاده کنند از همان موقع ساخت طراحی آن با انتقاد هایی روبرو بوده است با این وجود حتی منتقدان نیز منحصر به فرد بودن آن را رد نمی کنند. ویژگی جالب طراحی مرکز فرهنگی پمپیدو پاریس این است که در آن هیچ کدام از لوله کشی های ساختمان، سیم های برق، ستون ها و تیرها و کانال های تهویه پوشیده نشده اند و در معرض دید قرار دارند و منتقدان این مرکز را همانند انسانی با دل و روده بیرون ریخته می دانند.

[caption id="attachment_429" align="aligncenter" width="780"]معماری مرکز پمپیدو پاریس معماری مرکز پمپیدو پاریس[/caption]

کتابخانه مرکز پمپیدو پاریس

ساخت یک کتابخانه عمومی بزرگ هدف اصلی بناگذاری مرکز پمپیدو پاریس بوده است، هر چند این مرکز تنها یک کتابخانه بزرگ نشد و ارگان های زیادی در کنار هم ساخته شدند ولی با این وجود یک کتابخانه بسیار بزرگ نیز دارد که طول قفسه های آن در مجموع به ده کیلومتر می رسد که در نوع خود کم نظیر است. همچنین در این مکان یک کتابخانه مخصوص کودکان چهار تا چهارده ساله نیز وجود دارد. در سال  2007 این کتابخانه بالغ بر سیصد و پنجاه هزار جلد کتاب داشت که در حال حاضر بر تعداد این کتاب ها افزوده شده است. کتابخانه مرکز دارای چندین طبقه است که هر یک از طبقات مرتبط با موضوعات خاصی هستند با استفاده از راهنما به راحتی می توان کتاب مورد نظر را پیدا کرد در این مکان کتاب به امانت داده نمی شود و فقط باید در محل مطالعه شود. در این کتابخانه آرشیوی از موسیقی های جهانی نیز وجود دارد که می توانید با خیال راحت به آن ها گوش دهید. در روزهای سه شنبه کتابخانه تعطیل است و بقیه روزها از ساعت 12 الی 22 فعال است.

[caption id="attachment_430" align="aligncenter" width="780"]کتابخانه مرکز پمپیدو پاریس کتابخانه مرکز پمپیدو پاریس[/caption]

دسترسی مرکز پمپیدو پاریس

مرکز پمپیدو پاریس در مرکز شهر پاریس واقع شده است و از آنجا که در محله معروف بوبرگ قرار دارد به راحتی می توان آن را پیدا کرد. با استفاده از اتوبوس های خط 29، 38، 47 و 75 می توان به این مرکز رسید. با قطار و مترو نیز به راحتی می توانید به این مرکز دسترسی داشته باشید.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای فرانسه ، وقت سفارت فرانسه ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱