اپرای پاریس

اپرای پاریس

تاریخ پر فراز و نشیب، غنای ادبی، هنری، تاریخ ادبیاتی سرشار و ... واژه هایی است که می توان در وصف فرانسه و بالاخص پاریس استفاده کرد. شهری که مقر ساختمان ها و بناهای باشکوه با پیشینه ی تاریخی و هنری است و از انواع آن می توان به اپرای پاریس  اشاره کرد. بنایی که باشکوه ترین نوع معماری قرن 19 فرانسه را دارد و سال ها مأمن ادبی و هنری این شهر بوده است. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که شکوه اپرای پاریس را بیش از پیش در برابر چشمانتان نمایان می کند!

[caption id="attachment_472" align="aligncenter" width="780"]اپرای پاریس اپرای پاریس[/caption]

ایده اولیه ی اپرای پاریس

اتفاقات تاریخی همیشه سرچشمه تغییرات بزرگی بوده اند! بعد از وقوع یک سوء قصد به جان ناپلئون سوم در خارج از اپرا در سال 1858 ناپلئون به فکر ساخت اپرایی با ورودی امن تر افتاد. ایده ی اولیه ساخت خانه اپرای پاریس از این زمان شکل گرفت. بعد از انتخاب زمین از جانب امپراطور و اقدامات مقدماتی درباره ی زمین که 12000 متر مربع وسعت داشت برای انتخاب بهترین طرح مسابقه ای در سال 1860 برگزار شد که 171 تن از بهترین طراحان بین المللی در آن حضور داشتند. در نهایت طرح شارل گارنیه از سوی امپراطور تأییدیه نهایی را دریافت کرد.

تاریخچه ساخت اپرای پاریس

ساخت اپرای پاریس 14 سال به طول انجامید. پی ریزی بنا که با بتن انجام شده است حدود 8 ماه را به خود اختصاص داد و علاوه بر آن مشکلات طبیعی از قبیل سیل، فرایند کار را با مشکلات زیادی مواجه کرد که البته با طراحی سیستم تخلیه ی آب توسط گارنیه برطرف شد. بعد از عزل ناپلئون سوم پروژه مدتی متوقف شد اما در نهایت با تلاش گارنیه در سال 1875 اپرای پاریس که به اپرای گارنیه مشهور شد افتتاح شد و برگزاری اپرا در پاریس بار دیگر با شکوهی مثال زدنی همراه شد.

فضای داخلی اپرای پاریس

المان های به کار رفته در اپرای پاریس باعث چشم نوازی هر چه بیشتر این بنای تاریخی-هنری شده است. در طراحی فضای داخلی از سنگ های مرمر سفید استفاده شده که در ستون ها، نقش برجسته ها، مجسمه ها و ... بیشتر به چشم می خورد و ترکیب آن ها با آیینه های تعبیه شده در ورودی، فضا را زیباتر کرده است. سالن اپرای گارنیه در دو طبقه ساخته شده که سالن اپرای اصلی در طبقه ی دوم و به شکل نعل اسب است. این سالن با صندلی های قرمز در قسمت تماشاچیان خیره کنندگی مثال زدنی دارد. ظرفیت این سالن 1600 نفر است.

سقف این تالار با نقاشی از یک نقاش معروف روسی به نام شاگال تزئیین شده که شامل طرحی از 14مراسم اپرا است.

[caption id="attachment_473" align="aligncenter" width="780"]فضای داخلی اپرای پاریس فضای داخلی اپرای پاریس[/caption]

المان باشکوه دیگر به کار رفته در اپرای پاریس لوستر خیره کننده و بزرگ 7 تنی است که تماماً از برنز و کریستال ساخته شده و تلألو نور در شب در آن غیر قابل وصف است!

پلکان بزرگ تعبیه شده به سمت آمفی تئاتر اصلی از دیگر ویژگی های خیره کننده ی این بنا است که از سنگ های بزرگ و پهن ساخته شده است.

اپرای پاریس دارای کتابخانه، فروشگاه و موزه است که در این موزه لباس ها، پرده ها و بسیاری اشیای خاطره انگیز به کار رفته در اجرای اپرا، که بیش از 3 قرن قدمت دارند به نمایش گذاشته شده است.

نمای بیرونی اپرای پاریس

نمای خارجی این بنا هم مانند نمای داخل آن خیره کننده است. نمای بیرون با سبک بوزار و با تأکید بر تقارن و همبستگی ساخته شده است که باعث ایجاد یک دید بصری تکرار شونده شده است. برای القای روح هنری فضا، در بنا از مجسمه ی آهنگسازان و تجسم هایی از شاعرانگی و هماهنگی استفاده شده است. به طور کلی نمای بیرونی دارای ستون های کلاسیک و 8 مجسمه است که شامل نمادهای افسانه ای مانند: ترانه، شعر کوتاه حماسی، موسیقی و ... است. مجسمه ی شاعران هم در ایوان قرار گرفته و از افرادی مانند بتهوون، اوبر، روسینی، موتزارت و ... است.

[caption id="attachment_475" align="aligncenter" width="780"]نمای بیرونی اپرای پاریس نمای بیرونی اپرای پاریس[/caption]

اپرای پاریس، الهام بخش هنرمندان

اپرای گارنیه را می توان مهد هنرهای نمایشی پاریس دانست. این اثر با شکوه در عین خیره کنندگی، الهام بخش هنرمندان بسیاری بوده است. هنرمندانی که آثارشان شهرت جهانی داشته و در تاریخ هنر ماندگارند.

پله های طراحی شده توسط لوویس برود

از جمله هنرمندان الهام گرفته از اپرای پاریس می توان به برود اشاره کرد. راه پله ی اصلی کاخ، منتهی به سالن اجرای اپرا، الهام بخش این هنرمند بود و طراحی وی از این پلکان در سال 1889 اکنون به شهرتی جهانی رسیده است.

 نقاشی ماری کاسات

کاخ ها ساخته می شوند تا میزبان تماشاچیانی باشند که با نهایت ذوق و قریحه برای بازدید از هنر و تاریخ نهفته در آن ها به آن جا می روند. قرن 19 فرانسه پر از هنر دوستان، تماشاچیان تئاتر و هنرمندان در حال اجرا در صحنه های مختلف بود و این شور و علاقه به نمایش های تئاتر و اپرا کلاسیک در اپرای پاریس نمود بیشتری داشت و ماری اسکات با الهام از اپرای پاریس به بهترین شکل در تابلو زن سیاه پوش هیجان تماشاچیان را به تصویر کشیده است.

شاهکار مارسل پروست

نویسنده و مقاله نویس فرانسوی مارسل پروست با قلم بی نظیر و نبوغ متفاوت در استفاده از زبان فرانسوی همواره با هم دوره ای های خود متمایز بود. اپرای پاریس برای او منبع الهام برای روایت شخصیت اصلی رمان های کم نطیرش بوده است. او به مشاهده ی اپرا در کاخ گارنیه می نشست و اپرای پاریس  برای وی حکم خانه ای را داشت که سرچشمه ی ذوق هنری اش در آن جا نهفته شده بود.

در صورت نیاز به مشاوره و راهنمایی برای سفر به اروپا با شماره همراه ۰۹۱۰۷۶۳۶۳۲۶ تماس بگیرید.

آژانس سفری دیگر مجری مستقیم در خصوص ویزای فرانسه ، وقت سفارت فرانسه ۸۸۸۵۱۰۸۰-۰۲۱